آدم شویم

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Tahoma; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:1627421319 -2147483648 8 0 66047 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:1.0in 1.25in 1.0in 1.25in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0; mso-gutter-direction:rtl;} div.Section1 {page:Section1;} -->

آدم شویم(21)

در محضر مرحوم علامه کرباسچیان

نامه ی 21
بسم الله الرحمن الرحیم

فرزند عزیزم ، سلام علیکم، امید است که همیشه در پناه حضرت احدیت موفق و شاد باشی.

چه قدر خوب است که وقتی قرآن می خوانیم، قدری در مفاهیم آیات آن فکر کنیم که اگر چنین می کردیم، وضع ما مسلمانان غیر از این بود!

متاسفانهما از دین تنها به پوست آن قناعت کرده ایم و از مغزش غافل شده ایم: روضهبخوانیم؛ چراغ ها را خاموش کنیم؛ سینه بزنیم؛ برای روز عاشورا علامتبخریم؛ شب های تولد ائمه علیهم السلام نقل بپاشیم، روز عاشورا چلو قیمهبخوریم و مسائلی از این قبیل ظواهر و شعارها؛ اما هیچ فکر نکرده ایم کهدین و ولایت، حقیقتی است فوق این ها که اگر آن بود و هیچ یک از این هانبود، اهل نجات ایم و چنان چه همه ی این ها بود و آن نبود ؛ به عذاب دائمگرفتار خواهیم بود.
آن حقیقت چیست؟ ایمان به خدا و پیامبر و ائمه علیهم السلام و عالم بعد از مرگ.

ممکناست بگویند: ما که به این ها عقیده داریم! باید دانست که این ادعای بدوندلیل است؛ چون اعتقاد به این معانی؛ علائم و نشانه هایی دارد.

    
نه که هر کاو ورقی خواند معانی دانست             ناله ی مرغ گرفتار نشانی دارد

دراین آیه ی شریفه می فرماید:  و ما یومن اکثرهم بالله الا و هم مشرکون (بیشتر کسانی که می گویند خداشناس و یکتا پرست ایم، مشرک اند.) مبادا ماجزو این گروه باشیم و روزی که از این دنیا می رویم، متوجه شویم که چیزیهمراه خودمان نداریم و با دست خالی از دنیا رفته ایم و نماز و روزه واعمال دیگرمان ،عادت بوده است!

قبلا عرض کردم که مولی محسن فیضرحمه الله علیه می گوید: و اقبل الخلق علی اعمال ظاهرها عبادات و باطنهاعادات (مردم به کارهایی توجه کرده اند که ظاهر آن ها عبادت و با طن آن هاعادت است)؛ یعنی چون پدر و مادر و بستگان نماز می خوانند و روزه می گیرندو به انجام آن ها عادت کرده ایم، از ترکشان وحشت می کنیم؛ ولی امر بهمعروف و نهی از منکر را به آسانی کنار می گذاریم تا جایی که اگر به مابگویند: این دو هم در ردیف نماز و روزه است، نمی پذیریم.

آری، درکتاب های دینی خوانده ایم که فروع دین هشت بخش است: نماز،روزه،خمس،زکات،حج، جهاد، امربه معروف و نهی از منکر. به آن شش تا عمل می کنیم؛ ولی دراین دو موضوع- که ریشه و پایه ی دین است- ابدا به هیچ اقدامی دست نمیزنیم.

حضرت امیر المومنین سلام الله علیه می فرماید: و ما اعمالالبر کلها و الجهاد فی سبیل الله عندالامر بالمعروف والنهی عن المنکر الاکنفثه فی بحر لجی (همه ی اعمال نیک و جهاد در راه خدا در مقابل امر بهمعروف و نهی از منکر، مانند ذره ای است در برابر اقیانوسی مواج ) .

عزیزم،راستی آیا واقعا امیر المومنین را قبول داریم یا این که فقط شب عید غدیر،چراغان می کنیم و پلو می خوریم؟ اگر آن حضرت را قبول داریم، چرا در اینراه قدمی بر نمی داریم؟

ممکن است کسی تصور کند که معنای امر بهمعروف و نهی از منکر فقط آن است که به تارک نماز بگوییم: نماز بخوان و بهفردی که مثلا دروغ می گوید، بگوییم: دروغ مگو! باید بدانیم که این، مبارزهبا معلول است؛ در حالی که باید با علت مبارزه کرد؛ مثلا با فردی که کلامحق را می پذیرد، رفیق شویم و با بیان شیرین و استدلال او را معتقد کنیم. مسلما بعد از این مرحله، خودش اعمال عبادی را انجام می دهد و محرمات راترک می کند.

دشمن، این مطلب را درک کرد و فهمید که این دو اصلمایه ی بقای دین است. لذا جلوی نماز و روزه و اعمال عبادی دیگر را نگرفت؛ولی به شدت با این دو مبارزه کرد. کتاب خاطرات همفر را بخوانید. در آن جامی نویسد: وقتی مرا از لندن مامور ممالک اسلامی کردند، گفتند: در اینممالک این دو جمله را بین مردم رواج بده: "عیسی به دین خود؛ موسی به دینخود" و  "مرا که در قبر او نمی گذارند!"

سعی کن به هر مقدار می توانی در راه امر به معروف و نهی از منکر قدم برداری؛ آن هم به طوری که عرض کردم.

خدا یار و مددکارت باد
8/4/69

 

/ 0 نظر / 46 بازدید